Hoe red ik mijn pakket(ten)?

Redden? Ja, of in ieder geval behoeden voor gevaar in het algemeen. De stevigheid van jouw gekozen verzendmaterialen kan je onderneming namelijk maken… of breken.

Oké, is dat nou niet een beetje heel erg dramatisch en over de top?

Nee hoor. Bedenk maar wat er zal gebeuren zodra één klant een beschadigd pakket ontvangt. Oké, dat karton zal hem of haar waarschijnlijk worst wezen. Maar als ook de inhoud niet ongeschonden is doorgekomen, wordt het een ander verhaal. Dan kun je een klacht verwachten en wellicht zelfs een vernietigende recensie. En die zal vervolgens door andere (potentiële) klanten worden opgepikt.

Tja, denk je dan. Jammer. We kijken of we het de volgende keer beter kunnen doen en we gaan gewoon door. Maar wat nou als bovenstaand voorbeeld geen geïsoleerd incident is? Dat klanten stelselmatig verfrommelde enveloppen of dozen ontvangen en dat de inhoud eveneens tijdens het transport beschadigd is geraakt?

Dan heb je wel een enorm probleem aan je broek hangen. Het algemene vertrouwen in jouw bedrijf loopt een enorme breuk op en je bent dan meer bezig met het dichten van de gaten dan het zetten van een koers. En voor je het weet kun je je onderneming opdoeken. Zo’n rap tempo hoeft het niet te lopen maar het behoort uiteindelijk tot de mogelijkheden.

Dat hoeft natuurlijk allemaal niet te gebeuren. Allereerst moet je een professionele klantenservice klaar hebben staan die eventuele vragen en klachten van je klanten aanhoort. Maar ook is het verstandig om over topkwaliteit verzendmaterialen te beschikken.

Verpakkingsmaterialen

Karton is geen karton. Of, nou ja, natuurlijk wel, anders was het geen karton. Maar karton is niet zomaar karton, zeker niet als het op de dozen, kokers en enveloppen aankomt waarmee jij de bestellingen van je klanten verstuurt. Dan moet het simpelweg het allerbeste karton zijn. De stevigheid van jouw webshop verpakkingen mag absoluut niets te wensen overlaten. Naast de duurzaamheid van het materiaal zelf, dient ook de constructie ervan helemaal in orde te zijn. Die moet iedere mogelijke klap kunnen opvangen.

Het is nog niet altijd even gemakkelijk om een betrouwbare leverancier te vinden. Ga sowieso niet direct van de goedkoopste uit, maar wel van degene die precies kan leveren wat jij nodig hebt. Maatwerk, bijvoorbeeld. Wellicht lukt het je niet zo snel om dozen te vinden met precies de afmetingen die jij op het oog hebt. Daarom is het van groot belang dat de leverancier waarmee jij in zee gaat ook daadwerkelijk maatwerk kan leveren. Geef de gewenste afmetingen door en overleg vervolgens de mogelijkheden.

Nog een tip: zoek een veilige en droge plek om jouw dozen en enveloppen op te slaan. Ondanks de geroemde – en wellicht zelfs geteste – stevigheid, wil je je verpakkingen natuurlijk niet blootstellen aan onnodige risico’s.

Doos bedrukken

Het is niet gemakkelijk om bij de top te gaan behoren. Tenzij je prat kunt gaan op je uitstekende service, lage prijzen, snelle verzendingen en andere kwaliteiten in jouw specifieke vakgebied. Zodra klanten blij worden van de ontvangst van jouw pakketten, blijkt al dat je iets heel erg goed doet. Maar dat moeten ze dan ook direct aan de buitenkant kunnen zien! Laat daarom iedere doos, envelop of koker bedrukken met jouw huisstijl en/of logo. Zo maak je op een gemakkelijke doch efficiënte manier reclame voor je onderneming!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *