Overig

Meditatiekussens, zijn ze nu wel of niet interessant?

Sinds jaar en dag heerst er een stevige discussie over het feit of gebruikmaken van meditatiekussens nu wel of niet interessant is. Voor heel wat mensen die reeds behoorlijk bedreven zijn in het uitoefenen van yoga geldt dat zij dit toch wel best interessant vinden. Dit overigens niet alleen maar voor meer ervaren yogi of yogini, maar ook voor de absolute beginners. Sterker nog, de kans is groot dat deze laatste er nog het meest van allemaal bij zijn gebaat. Het aannemen van de zogenaamde Lotushouding is namelijk een asana die je moet opbouwen. Het is compleet normaal dat hier weken, maanden of zelfs jaren overheen kunnen gaan. Daar is ook helemaal niets mis mee. Het opbouwen van deze asana is iets wat je eigenlijk in de praktijk het beste kan doen door middel van een meditatiekussen.

Wat zijn meditatiekussens?

Voor meditatiekussens geldt dat het ronde kussens zijn die doorgaans beschikken over een vulling van boekweitkaf. Voor de gemiddelde kussens geldt dat ze over een diameter beschikken van ongeveer 30 à 35 centimeter. De hoogte varieert op haar beurt weer tussen de 12 en 22 centimeter. Voor de buitenhoes waar sprake van is bij meditatiekussens geldt dat ze kan zijn gemaakt van verschillende materialen. Je kan op dit vlak niet alleen maar denken aan katoen, maar ook aan hennep. In het bijzonder de vulling waar de meditatiekussens over beschikken is van zeer groot belang. Voor de goedkope varianten geldt namelijk dat ze zijn gevuld met het zogenaamde kapok. Kapok is fantastisch voor je matras of voor de kussens op de bank, maar niet voor een meditatiekussen. Het materiaal is eigenlijk gewoon veel te zacht en veert bovendien teveel mee met je gewicht. Dit zorgt ervoor dat je rug niet goed recht is. Toch is dit precies wat je nodig hebt tijdens het mediteren, namelijk dat er sprake is van een rechte lijn van zitbotten tot kruin.

Op welke voordelen kan je rekenen bij meditatiekussens?

Gebruikmaken van een meditatiekussen zorgt ervoor dat de grond als het ware een stuk omhoog wordt gebracht. Dit kan prettiger aanvoelen voor je bekken. Het is op deze manier immers mogelijk om deze aanzienlijk eenvoudiger recht te kantelen. Bovendien is het zo dat meditatiekussens gebruiken er ook voor zorgt dat je knieën minder worden belast. Deze maken immers een minder heftige hoek wanneer je hoger zit dan de grond. Het is erg belangrijk om er je bewust van te zijn dat alles wat je voelt in je bekken ook een directe effect heeft op niet alleen je rug en schouders, maar ook op je nek. Zit je dus met andere woorden niet lekker? Dan zal je volledige bovenlichaam dit op een foutieve manier proberen te corrigeren en compenseren.

Conclusie; meditatiekussens zijn zeker het overwegen waard

Bovenstaande informatie heeft duidelijk gemaakt dat het zonder meer de moeite waard kan zijn om het aanschaffen van meditatiekussens te overwegen. Veel mensen, vooral beginners doen dit niet omdat zij er geen meerwaarde in zien. Toch is dat wel degelijk het geval. Sterker nog, in het bijzonder voor beginners die nog niet de lotushouding hebben aangeleerd is het meer dan de moeite waard om gebruik te gaan maken van een meditatiekussen van Yoga-Pilatesshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *