Vrije tijd

Krachttraining

Veel mensen doen aan krachttraining vooral veel mannen, maar vrouwen ook steeds meer. Veel mensen denken dat je niet kan afvallen door aan krachttraining te doen. In deze blog is te lezen of dat waar is of niet. Verder is te lezen hoe je krachttraining en cardio kunt combineren en er worden nog tips gegeven over waar je op moet letten als je begint aan krachttraining. 

Wat is krachttraining?

Krachttraining is een soort training waarmee je het doel hebt om sterker te worden. Dit kan sterker worden in het algemeen betekenen als wanneer je een specifieke oefening doet. Door een oefening steeds zwaarder te doen zal je lichaam steeds sterker worden. Door één tot vijf herhalingen te doen van een oefening, heeft het als doel om een toename te zien in kracht. Het is niet zo zwart wit dat je sterker wordt als je meer herhalingen doet. Wel is het zo dat je spiermassa toeneemt. 

Krachttraining om af te vallen

Veel mensen zeggen dat je door middel van cardio oefeningen moet afvallen. Gek genoeg wordt het nooit benoemd dat je door middel van krachttraining ook kunt afvallen. Veel mensen willen vet verliezen. Door het doen van krachttraining verbrandt je heel wat calorieën, waardoor je vet kunt verliezen. Doordat je die trainingen doet bouw je meer spiermassa op, waardoor je ook calorieën verbruikt in ruststand. Wat een nadeel is aan krachttraining is als je daadwerkelijk doel alleen het gewicht verliezen is dan is het niet de beste keuze. Je verliest vetmassa, maar je komt aan in spiermassa. Maak daarom de afweging is het puur alleen gewicht verliezen of dat je alleen vet wilt verliezen. Als je alleen vet wilt verliezen dan is krachttraining een goede optie. 

Krachttraining en cardio combineren

Het combineren van deze twee kan verschillende redenen hebben. Door meer calorieën te verbranden zal ervoor zorgen dat je meer vet verbrand. Als je het niet compenseer door juist meer te gaan eten. Cardio en krachttraining gaan prima samen, maar dat moet je wel slim aanpakken. Als je allebei op dezelfde dag wilt trainen moet je wel één hoofddoel stellen. Wat is jouw voornaamste doel moet je jezelf dan gaan afvragen. Is het sterker worden of conditie opbouwen? 

Tips beginnen met krachttraining

  1. Het is belangrijk om een doel op te stellen voor jezelf. Wat wil jij bereiken? Schrijf dit op en het is ook belangrijk dat je je het formuleert.
  2. Goed trainingsschema. Door een goed trainingsschema te maken wat bij jou past kun je goed van start gaan. 
  3. Alle spiergroepen trainen. Als je niet alle spiergroepen traint dan kan jouw lichaam uit balans raken. Waardoor andere spiergroepen heel erg getraind zijn en andere niet. Dit betekent dat andere spiergroepen dus moeten overcompenseren, hierdoor kunnen deze spiergroepen eerder overbelast raken. Wordt de kans op blessures steeds groter. 
  4. Gevarieerd trainen Het is ook goed om zo nu en dan andere oefeningen te doen, zo wordt het trainen niet eenzijdig. Je traint dan ook net wat andere spieren, wat misschien wel net wat andere coördinatie van je vraagt. 
  5. Juiste voeding. Door de juiste voeding te eten en de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen herstellen je spieren sneller. 
  6. Uitrusten. Rust houden is ontzettend belangrijk.Je lichaam moet kunnen herstellen. 

Tip: wil jij de maximale knijpkracht van je arm meten? Gebruik dan een Hand held dynamometer om te achterhalen hoe jouw handspieren functioneren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *