Overig

Wat is het belang van vitamines?

Vitamine b12

Je hoort vaak mensen praten over het belang van voldoende vitamines en mineralen. Deze stoffen kan je lichaam over het algemeen niet zelf aanmaken en zijn erg belangrijk bij (het behoud van) een gezond lichaam en geest. Een van de vragen die je jezelf zou kunnen stellen is: Wat is nou eigenlijk het voordeel van vitamine B12?

De werking van B12

B12 houdt verband met het vervoer van het bloed en ondersteunt de werking van het zenuwstelsel. Vrouwen kunnen soms tijdelijk een b12 tekort krijgen vanwege hun maandelijkse cyclus. Als je hevig bloedt omdat je een wond hebt dan zal je B12 niveau ook snel dalen. Een tekort is erg schadelijk voor je lichaam, het kan bijvoorbeeld je urinewegen en geslacht aantasten.

De symptomen van een tekort

Een tekort ontstaat geleidelijk en merk je op door de volgende symptomen:

  •  je voelt je moe
  • je bent duizelig
  • je ervaart hartkloppingen
  • je hebt last van oorsuizen

Wat doet de huisarts in zo’n geval?

Ga in dit geval naar de huisarts, die zal je injecties geven en een supplement voorschrijven.

Maatregelen veganisten

Veganisten hebben een grotere kans op een tekort omdat ze geen dierlijke voedingsstoffen, zoals vlees en melk tot zich nemen. Hen wordt aangeraden om een supplement te slikken of te kiezen voor producten met toegevoegd vitamine B12. Het is een langdurig process om het tekort aan te vullen , je bent er dus niet zomaar vanaf.

Slechtere opname vitamines

Als je een maagoperatie hebt gehad, dan kan het zo zijn dat B12 minder goed wordt opgenomen in je lichaam. Overleg altijd met je huisarts, die kan de mogelijkheden uitleggen en inschatten wat het beste bij jouw situatie past.

Een nadeel voor ouderen

Ouderen hebben het nadeel dat ze minder maagzuur produceren en daardoor ervaren ze vaker een tekort. Dit kan verholpen worden door het innemen van een daarvoor bestemd supplement

Werking van andere vitamines

Vitamine A zorgt voor een goede werking van het afweersysteem en de ogen en vindt je in margarine en melkproducten.

Vitamine D zorgt voor opname van calcium uit de voeding die je dagelijks eet en vindt je in vette vis en ei.

Werk aan een gezonde levensstijl en let op je voeding

Voorkomen is beter dan genezen, je kunt het vitamine niveau in je lichaam het makkelijkst op peil houden door je voeding. Let erop dat je voldoende dierlijke producten binnen krijgt en regelmatig bewegen draagt ook bij aan een gezonde levensstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *