De ultieme gids voor het inhuren van een online marketingbureau

Het inhuren van een bureau als partner is een belangrijke beslissing en mag niet lichtvaardig genomen worden. Net als bij elke aanwervingsbeslissing, zul je wat planning en voorbereidend werk willen doen voordat je begint. Bij Convins zien we regelmatig dat mensen een bureau proberen in te huren en dan, halverwege het proces, realiseren ze zich dat ze onvoldoende inzicht hebben in hun eigen organisatie om de samenwerking te starten. Hier zijn vier taken die je wilt voltooien voordat je een bureau inhuurt:

Neem de volledige status van je huidige situatie op

Net als bij elke samenwerking is transparantie cruciaal. Je huurt een bureau in omdat je niet de interne capaciteit en/of kennis hebt om alle marketingactiviteiten uit te voeren die nodig zijn om je doelen te bereiken en te overtreffen.

Laten we beginnen met waar je team goed in is. Je moet duidelijk de sterke punten van je interne team kunnen communiceren aan de bureaus die je beoordeelt. Wanneer je op zoek bent naar een strategische bureau-partner, is het begrijpen hoe je de sterke punten van je interne team effectief kunt benutten een grote zaak.

Bijvoorbeeld, in het verleden hebben we samengewerkt met teams die kunnen schrijven, maar moeite hebben met het beheren van hun betaalde media-inspanningen, lead nurture-campagnes en andere aspecten van marketing. In deze situaties kan je ingehuurde bureau helpen bij het ontwikkelen van inhoudsstrategieën, het toezicht houden op de optimalisatie van inhoud en het promoten van die inhoud op sociale media, terwijl je team zich richt op het schrijven van de inhoud.

Aan de andere kant moet je ook een sterk begrip hebben van je tekortkomingen en sterke punten voordat je met een bureau spreekt.

Het is vooral belangrijk dat je transparant en gedetailleerd bent bij het praten met potentiële bureau-partners over deze informatie. In het verleden hebben we gezien dat potentiële klanten hun zwakke punten verbergen of minimaliseren. Geweldige marketingbureaus zullen je niet beoordelen voor wat je hebt kunnen doen met je huidige capaciteit. Feit is dat bureaus hier zijn om je te helpen – dat is onze hele baan. Als je je mogelijkheden voor verbetering niet kunt communiceren, kan het moeilijker zijn om goed van start te gaan met een bureau.

Uiteindelijk kan je bureau-partner geen aangepast plan maken dat aansluit bij je behoeften als je niet eerst de tijd hebt genomen om een volledig overzicht van je huidige staat te maken en die informatie te delen.

Wanneer je op zoek bent naar een strategische bureau-partner, is het begrijpen hoe je de sterke punten van je interne team effectief kunt benutten een grote zaak.

Evalueer de basis marketingelementen

Als onderdeel van de audit van je huidige staat, wil je goed kijken naar de basis elementen van je marketing:

Weerspiegelt je merk waar je bedrijf vandaag staat?

Is je website verouderd?

Heb je de marketingtechnologie die je nodig hebt om je gewenste marketinginspanningen te ondersteunen?

Als je niet de juiste marketingtechnologie hebt, moet je dan middelen migreren van een oud platform naar een nieuw platform?

Dit zijn slechts enkele van de vragen die je wilt stellen voordat je met een marketingbureau praat. Als je de basis marketingelementen niet evalueert, loop je het risico dat een bureau verkeer naar een verouderde website met branding die niet weergeeft wat je doet of wie je bent, stuurt.

Begrijp je bedrijf, diensten en doelen

Het kan verrassend zijn om te horen, maar we praten vaak met potentiële klanten die niet zeker zijn over de basis elementen van hun bedrijf. Het ene moment praten we met een marketingmanager die denkt dat hun ideale koper een CTO of CIO is bij een Fortune 500-bedrijf, het volgende moment praten we met de marketingdirecteur die denkt dat de ideale koper een systeembeheerder is bij een middelgroot bedrijf.

Evenzo is het niet verrassend dat potentiële klanten geen inventarisatie hebben gemaakt van de prestaties van het bedrijf vandaag. Op hoog niveau is het nuttig als je kunt praten over het volgende:

Je huidige verkeersvolume en welke kanalen het meeste verkeer genereren

Waar de meeste van je leads vandaan komen

Aantal nieuwe klanten dat in een maand is beveiligd

Welke kanalen de meeste klanten leveren

De gemiddelde waarde van een klant

Geschatte jaarlijkse omzet

Met dit in gedachten is het nuttig om een duidelijk beeld te hebben van hoe je wilt dat deze cijfers zich verbeteren in de komende zes maanden tot een jaar.

Als je de prestaties van je bedrijf vandaag kunt verwoorden en waar je wilt zijn in de toekomst, samen met details over je producten, je bedrijf en je koper, dan zou een bureau een aangepast plan moeten kunnen maken dat past bij je behoeften. Zonder te weten waar je vandaag bent en waar je over zes maanden tot een jaar wilt zijn, wordt het moeilijk om een aangepast plan te bouwen dat geschikt is voor je bedrijfsdoelen.

Verzamel interne richting en draagvlak

In het perfecte scenario ontmoet je een bureau nadat je al met je leiderschapsteam over je marketingbehoeften hebt gesproken. Dit kan er voor iedereen anders uitzien, afhankelijk van de grootte van de organisatie. In sommige gevallen kan dit betekenen dat je CEO, COO, VP of Marketing of andere senior leden betrokken zijn. Als je de CEO van een kleiner bedrijf bent, kan dit betekenen dat je met je team praat over waar zij hulp bij nodig hebben.

Je moet vroeg met belangrijke belanghebbenden praten om jezelf later tijd te besparen. Als je dat niet doet, kan dit gebeuren:

Je ontmoet een paar marketingbureaus en hebt een of twee vergaderingen met elk, en vervolgens een voorstelbeoordeling met een paar geselecteerden. Je besluit dat je een van de voorstellen het meest leuk vindt en brengt dat naar je leiderschap. Op dit punt lijkt het misschien niet alsof je veel tijd hebt besteed, maar je hebt waarschijnlijk meer dan 10 uur geïnvesteerd in introductievergaderingen, voorstelpresentaties, het zelf beoordelen van voorstellen, het schrijven van e-mails naar bureaus, het onderzoeken van bureaus en het bespreken van de selectie met andere marketingteamleden. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je mogelijk andere mensen hebt meegenomen in gesprekken met potentiële bureaus, dus je hebt ook hun tijd gebruikt.

Na al dat werk heb je een volledig voorstel om naar je CEO te brengen voor definitieve goedkeuring, en wat gebeurt er? Ze besluiten dat het marketingbureau het grootste deel van zijn tijd moet besteden aan het maken van verkoopondersteunende inhoud en het beheren van betaald zoeken, waar in het voorstel geen rekening mee is gehouden. Nu moet je verschillende stappen in het proces terug om je inspanningen opnieuw af te stemmen. Plus, je CEO is overstuur dat je hen een ontoereikend marketingplan hebt gebracht.

Het punt is dit: als je vroeg draagvlak en richting krijgt van het leiderschap, kun je jezelf later tijd en hoofdpijn besparen. Plus, elke keer dat je aan je zoekproces toevoegt, is tijd die had kunnen worden besteed aan het behalen van resultaten.

Waarschuwing: Er is een reden waarom we aanbevelen dit initiële beenwerk te doen – elk bureau dat de moeite waard is om mee samen te werken, zal je naar deze items vragen. Ze zullen vragen omdat het hen helpt een voorstel te bouwen dat het beste past bij je behoeften. Als je met bureaus praat die deze informatie niet opvragen, is het waarschijnlijk dat ze a) je behoeften raden of b) je dezelfde kant-en-klare oplossing geven die ze iedereen geven. Een goed bureau zoals Convins praat niet alleen over tactieken, ze werken om jouw wereld en jouw bedrijf te begrijpen, zodat ze je het beste mogelijke plan voor ondersteuning kunnen geven.

Bron: https://www.convins.eu/